Renault sa prispôsobuje potrebám každého obdobia a reaguje na nové očakávania svojich zákazníkov. Pri príležitosti autosalónu Rétromobile 2018 vystavuje Renault 20 historických a dávnejšie vyrábaných vozidiel, ktoré ilustrujú a súčasne oslavujú 120 rokov inovácií pri súčasnom zachovaní jednoduchosti.

Renault Typ A – 1898

Všetko začalo v roku 1898 s prvým modelom značky Renault - Voiturette Typ A. Vo svojom vozidle sa podarilo Louisovi Renaultovi zdolať stúpanie v ulici Lepic na vrchole parížskeho Montmartru. So svojou inovatívnou rýchlostnou skriňou s priamym prevodom a motorom umiestneným vpredu predstavuje Voiturette Typ A profil moderného automobilu. Očití svedkovia na ulici Lepic boli očarení jednoduchosťou riadenia, ľahkosťou vozidla a následne začali zadávať objednávky. Vďaka odvahe a inováciám Louise Renaulta začala spoločnosť Renault Frères modelom Voiturette Typ A svoju činnosť.

Renault Typ B – 1899

V snahe myslieť na komfort zákazníkov vytvoril Louis Renault Typ B, ktorý je považovaný za jeden z prvých automobilov so strechou. Typ B využil vlastnosti predchádzajúceho modelu Typ A (prevodovka s priamym prevodom, kĺbový hriadeľ) ale pridal na výkone. Vďaka krytej karosérii vozidla už cestujúci neboli priamo vystavení rozmarom počasia a obišli sa bez skôr nevyhnutných kožuchov, ktoré ich chránili pred vetrom, dažďom či snehom.

Renault Typ BD Poštové vozidlo – 1909

Model Typ BD bol pôvodne myslený ako moderná náhrada zastaralých dostavníkov s konským poťahom a stal sa prvým trojtonovým vozidlom značky Renault. Kardanový hriadeľ a nový podvozok typu BD robili z tohto modelu prvé spoľahlivé a odolné nákladné vozidlo. Vozidlo bolo prijaté veľkou väčšinou profesionálov, ktorí pri svojej práci dochádzali za zákazníkmi, aby im ponúkli svoj tovar či služby. Vystavený model - poštové vozidlo, slúžilo na prevoz poštových zásielok a na ich distribúciu. Uľahčoval každodenný život ako pracovníkom pošty, tak aj príjemcom zásielok vďaka bezpečnému krytému výdajnému pultu.

Renault Typ AG1 – 1910

Typ AG1 bol jednoduchý a robustný automobil umožňujúci prevoz pasažierov, ktorí mohli za pekného počasia z kabíny vozidla pozorovať okolie vďaka inovatívnej sťahovacej streche. V roku 1914 bol Typ AG1 prekrstený na "taxi de la Marne", pretože sa využíval v protivojnovom odboji na prevoz vojakov na marnskú frontu. Typ AG1 mal jednoduché ovládanie, bol praktický na údržbu a špeciálne vyvinutý pre potreby flotily. Bezpochyby prispel k medzinárodnému úspechu značky Renault.

Renault Typ KJ1 – 1923

Po ťažkom období prvej svetovej vojny a protivojnového odboja bolo nevyhnutné reagovať na nové potreby obyvateľstva. Typ KJ1 prispel k demokratizácii automobilov v dvadsiatych rokoch. Bol prvým modelom tohto radu a výrobcovi sa podarilo spojiť technické parametre vysokej kvality (elektrický štartér, rýchlostná skriňa s tromi rýchlostnými stupňami ...) s dostupnosťou vozidla širším vrstvám. Model bol ponúkaný v rôznych prevedeniach: trojmiestna verzia tzv. "trojlístok", sedan s uzavretou karosériou, kabriolet či torpédo. Uspokojil tak širokú škálu klientov a pritom zostal finančne dostupným.

Renault Typ PR – 1927

Na polceste medzi veľkým nákladným vozidlom a úžitkovým vozidlom vznikol model Renault Typ PR. Predstavoval prvý ľahký autobus so sedadlami pre desať cestujúcich. Tento malý autobus bol najčastejšie využívaný ako kyvadlový spoj pre turistov a kúpeľných hostí cestujúcich železničnou dopravou, aby zabezpečil ich presun z hotela na stanicu a naopak. Typ PR tak prispel k lepšej mobilite obyvateľstva v čase, keď možnosť vlastniť automobil bola stále obmedzená. Jeho maximálna rýchlosť bola 65 km za hodinu.

Vivastella – 1929

Začiatkom 30. rokov sa koncovka "Stella" používala na označenie výrobkov vyrábaných vo vysokej kvalite. Vivastella bola výnimočným automobilom. Klasicistické línie jeho karosérie a diskrétnosť očarili najmä rodiacu sa buržoáziu a vysokých hodnostárov. Vozidlo bolo možné upraviť pre prepravu až siedmich osôb. Interiér bol vybavený ozdobným zamatovým obložením, kvalitnými poťahmi a ponúkal tak cestujúcim vysoký komfort. Tento elegantný a slávny automobil, ktorého symbolom sa stala päť cípa hviezda umiestnená na hornej časti masky chladiča, bol najluxusnejším šesťvalcom značky Renault.

Juvaquatre – 1937

Juvaquatre bol prvým automobilom firmy Renault s celo oceľovou karosériou. Prvý model tohto elegantného a moderného vozidla, ktorý bol uvedený na trh bol štvordverový sedan. Túto verziu oceňovali najmä rodiny s nižšími príjmami, nakoľko sa do auta ľahko usadilo 5 ľudí a dokonca si mohli pohodlne natiahnuť nohy! Po druhej svetovej vojne sa Juvaquatre vyvíjal smerom k úžitkovým vozidlám. Používal sa vo verejných službách a slúžil najmä obchodníkom a remeselníkom. Vozidlo malo nízku spotrebu a bolo ľahko ovládateľné, vďaka čomu bolo jeho riadenie jednoduché a príjemné. Obchodníci tak mohli zdolávať v pohodlí i dlhé vzdialenosti a zásobovať svojich klientov.

4 CV – 1947

Povojnová éra je obdobím, kedy sa Francúzsko muselo spamätať po udalostiach druhej svetovej vojny. V tomto kontexte je model 4CV chápaný ako automobil slobody. Bol kladne prijatý robotníkmi, obchodníkmi, športovcami, skrátka širokou verejnosťou naprieč všetkým generáciám. Reklamné heslo "4 dvere, 4 miesta, 4 kone" presne vystihuje skutočnosť, prečo bolo auto tak populárne: rovná podlaha a motor umiestnený vzadu robili vozidlo neobyčajne priestranným. Model bol jednoduchý, milý a prispel k demokratizácii automobilov v povojnovom období. Tiež zásluhou rýchleho procesu industrializácie sa z vozidla predalo viac ako milión kusov. 4CV sa stal súčasťou národného automobilového dedičstva Francúzska.

Colorale – 1950

Model Colorale je bezpochyby prvé SUV automobilky Renault a prvé historické SUV modernej automobilovej histórie. Bol to robustný, priestranný a funkčný automobil, ktorý zvládol jazdu v každom teréne a slúžil remeselníkom, obchodníkom a poľnohospodárom. Jeho vyvýšený podvozok a sklopný schodík uľahčovali nakladanie tovaru. Aby splnil požiadavky zákazníkov v závislosti na ich potrebách, bolo vozidlo dostupné v niekoľkých verziách: Prairie, taxi, van, pick-up alebo plošina s mobilnou plachtou.

Estafette – 1959

Estafette bol prvý model Renault s predným náhonom. Nakladanie a vykladanie tovaru bolo u tohto úžitkového modelu uľahčené vďaka bočným posuvným dverám a rovnej podlahe. Absencia prednej kapoty umožňovala okrem iného lepší výhľad a teda aj zvyšovala bezpečnosť jazdy. Vozidlo bolo dostupné vo viacerých verziách, aby sa prispôsobilo rôznej klientele, od zmrzlinárov až po cestovateľov, pre ktorých bolo upravené na campingové vozidlo.

Renault 4 – 1961

Renault 4 je nástupcom presláveného modelu 4CV. Je vybavený rovnou podlahou, sklopnou zadnou sedačkou a piatimi dverami, čo z neho robí obratné viacúčelové vozidlo. Na vozovke malo skvelú stabilitu a taktiež bolo nazývané ako "vozidlo Blue- jean". Jeho údržba bola jednoduchá vďaka obmedzeniu počtu mazacích miest a uzavretému okruhu chladenia. Renault 4 zaznamenal svetový úspech a vo svojej dobe bol viacúčelovým a dostupným vozidlom spĺňajúcim potreby zákazníkov.

Renault 8 Gordini – 1964

Amédée Gordini upravil motor "Major" o 1108 cm3 s výkonom päťdesiat koní na mechanizmus oveľa výkonnejší. Vybavil ho hlavou so spaľovacími hemisférickými komorami. Zásobovanie palivom zabezpečovali dva dvojité karburátory, čím sa výkon zvýšil na 95 koní. Vozidlo bolo prvýkrát predstavené na parížskom autosalóne v októbri 1964. "La Gorda" - v modrom prevedení s bielymi pruhmi si ho zamilovali najmä milovníci automobilových športov. V rovnakom roku sa tiež konal prvý ročník pretekov "Coupe Gordini", ktorý prispel k šíreniu mýtu a bol podporený pôsobivými výsledkami, ktoré potvrdili kvality vozidla. Renault Gordini prispel k demokratizácii automobilového športu.

Renault 16 – 1965

Model Renault 16 priniesol klientom veľa inovácií. Vďaka pružnému zaveseniu kolies bol automobil veľmi pohodlný pre dlhé trasy a mimo toho disponoval veľkým úložným priestorom kufra, čo vyhovovalo najmä rodinám. Okrem odvážnej konštrukcie tohto hatchbacku bol Renault 16 prvým vozidlom s rovnou zadnou časťou vozidla a so zadnými dverami. Klienti oceňovali aj pridané prvky vysokej kvality ako elektricky ovládané predné okná, centrálne zamykanie dverí alebo automatickú prevodovku. Nikoho neprekvapilo, že sa vozidlo umiestnilo na prvom mieste v ankete Auto roka 1965.

Renault 5 – 1972

Renault 5, viacúčelový automobil v pravom slova zmysle sa skvele hodil do mesta aj na dedinu. Bol moderný, osobitý a pomohol k šíreniu automobilov medzi mladých ľudí. Vozidlo bolo praktické, bezpečné a často sa používalo ako druhé vozidlo v domácnosti. Na trh bolo uvedené v mnohých úpravách ako vo Francúzsku, tak v zahraničí a mnoho klientov bolo týmto "superautom" doslova očarené.

Renault 30 – 1975

Predstavenie modelu Renault 30 na ženevskom autosalóne v roku 1975 bolo naozajstnou technologickou udalosťou. Predstavoval prvý automobil s predným pohonom s masovým využitím na trhu, vybavený motorom V6, posilňovačom riadenia a piatimi dverami. Požiadavkám bezpečnosti jazdy sa prispôsobil použitím mnohých priekopníckych riešení: štruktúra karosérie bola špeciálne navrhnutá tak, aby chránila cestujúcich pri najbežnejších typoch nárazov, predná a zadná časť karosérie bola zase navrhnutá tak, aby absorbovala energiu vzniknutú nárazom pomocou progresívnej deformácie. Vystavený model, Renault 30TX, je vybavený mnohými ďalšími nadštandardnými prvkami: zamatovým čalúnením sedačiek, volantom pokrytým pravou kožou, centrálnym zamykaním vrátane zadných dverí a dvierok palivovej nádrže, diaľkovým ovládaním dverí, elektronickým regulátorom s dvoma funkciami (Normalur) - obmedzovačom rýchlosti alebo tempomatom.

Renault 9 – 1981

Predvedením modelu Renault 9 na frankfurtskom autosalóne v roku 1981 Renault doplnil svoju ponuku v základnom segmente európskeho trhu. Model bol určený pre klientelu, ktorá hľadala viacúčelové či rodinné auto s nízkymi nákladmi na prevádzku. S príchodom Renault 9 zahajuje spoločnosť skutočnú expanziu na svetový trh. Vozidlo, ktoré bolo pôvodne koncipované pre európsky trh, sa vďaka svojim kvalitám a ekonomickej prevádzke stretáva s medzinárodným úspechom na pozadí druhej ropnej krízy. R9 sa vyrábalo vo všetkých častiach zemegule vrátane Spojených štátov, kde sa na trh dodávalo pod značkou Renault Alliance. Renault 9 bol v roku 1982 zvolený porotou zloženou z 52 európskych žurnalistov automobilom roka.

Espace – 1984

Rok 1984 bol v znamení inovácií a Renault uviedol na trh nový segment automobilov: jednopriestorové vozidlo či minivan. Objavuje sa nová koncepcia a s ňou ikona automobilov "pre život", navrhnutých tak, aby sa v nich "žilo spoločne". Interiér modelu Espace je formovateľný podľa potrieb a prianí klientov vďaka odnímateľným či vymeniteľným sedačkám, čo umožňovalo variabilitu spoločného priestoru. Vyvýšená sedačka vodiča, rovná podlaha a neobyčajný priestor vo vnútri vozidla ponúkal klientom nevídaný jazdný komfort. Renault týmto krokom predvídal dôležitosť dostatočného priestoru v interiéri vozidla. Posilnený úspechom tohto modelu sa Renault neskôr uchýlil k ešte kompaktnejším vozidlám ako Scénic alebo Twingo.

Twingo – 1992

Toto kompaktné jednopriestorové vozidlo dobylo v roku 1992 sympatie verejnosti vďaka svojmu nezabudnuteľnému vzhľadu a postavilo na hlavu zažité zákonitosti koncepcie automobilov. Zadná posuvná sedačka ponúkala veľký vnútorný priestor. Twingo je hravé a praktické a pritom zostáva príťažlivé a farebné. Koncept je inovatívny a jednoduchý zároveň: jeden model, jedna motorizácia, jedna cena a veľa živých farieb.

Scénic – 1996

Scénic, prvé kompaktné jednopriestorové vozidlo v automobilovej histórii, sa stalo po svojom uvedení na trh v roku 1996 obľúbeným najmä u početnejších rodín. Po niekoľkých rokoch sa u francúzskych zákazníkov držal na popredných priečkach popularity. Tí obdivovali variabilitu interiéru, úložné priestory a príjemný zážitok z jazdy v tomto automobile "pre život". Uvedením modelu Scénic sa stal Renault hlavným iniciátorom nového segmentu, ktorý na európskom trhu nebude možné ignorovať.