Motoristický šport zapísaný v našej histórii

Motivovaní výzvami sme vždy túžili po niečom novom. Od čias Louisa Renaulta preteky poznačujú našu históriu a kultúru.

Od Renault typu A po Renault Megane R.S.

Naše prvé športové úspechy

Renault Sport ‒ Naša história

začiatky

Už v začiatkoch si Louis Renault uvedomil dôležitosť športových úspechov pri vývoji image značky. 24. decembra 1898 preukázal jasnú prevahu svojej prvej inovácie: prevodovky s priamym prevodom. Jeho vozidlo Typ A Voiturette bolo prvým automobilom, ktoré vyšlo do strmého kopca po ulici Rue Lepic na Montmartru.

 

Po tomto úspechu začal Renault pretekať v motoristickom športe a získal sériu víťazstiev Grand Prix. Renault typ K, vybavený prvým motorom navrhnutým značkou Renault, sa výrazne zapísal do histórie v pretekoch rally Paríž-Viedeň v roku 1902. Rozvoj motoristického športu v Európe bol zastavený prvou svetovou vojnou, avšak Renault nezostal mimo motoristického športu nadlho. Renault sa vrátil na výslnie v 20. rokoch minulého storočia  s pôsobivým modelom Renault 40CV. Slávu mu zaistilo víťazstvo v Rallye Monte Carlo v roku 1925 a prekonanie mnohých rýchlostných rekordov tej doby. 

Renault Sport ‒ Renault Gordini na pretekárskej dráhe

príchod Gordiniho

V roku 1958 Renault vymenoval do pozície vedúceho svojej divízie motoristického športu talianskeho konštruktéra Amédée Gordiniho. Zrodil sa legendárny Renault 8 Gordini. Stal sa symbolom úspechu pre celú generáciu vodičov. Jeho veľká popularita viedla v roku 1966 k vytvoreniu súťaže Renault 8 Gordini Cup, vôbec prvého šampionátu jednej značky v histórii.

 

V júli 1970 viedlo uvedenie vozidla Renault 12 Gordini k vzniku „G Day“, stretnutiu majiteľov vozidiel Gordini na okruhu Paul Ricard. Myšlienka tejto udalosti pretrváva dodnes prostredníctvom Svetovej série Renault. V rovnakom období debutovala Formula Renault s prvými vozidlami poháňanými motorom Renault 12 Gordini. Prvý šampionát Formule Renault sa konal vo Francúzsku v roku 1971. 

Renault Sport ‒ Alpine A110

čas Alpine

Po dlhoročnej spolupráci sa v roku 1973 Renault stal väčšinovým akcionárom v spoločnosti Alpine, malom francúzskom výrobcovi, ktorú založil Jean Rédélé. Rok 1973 bol pre značku naozaj skvelým rokom, pretože vozidlo Alpine A110 „Berlinette“ vyhralo vôbec prvé majstrovstvá sveta v rallye. 

Renault a prestížna súťaž

Naša história vo Formuly 1.

Renault F1

naše prvé kroky vo Formule 1

Naša história v oblasti motoristického športu sa začala s príchodom Amédée Gordiniho, ktorý stál za zrodom ikonického modelu 8 Gordini. Renault vybudoval výrobný závod v meste Viry-Châtillon, aby tu mohol realizovať svoje výtvory. Vďaka Gordinimu sa Renault spočiatku sústredil na šesťvalcový motor s objemom 2 litre, ktorý bol predstavený v roku 1973. Motor sa ukázal byť veľmi konkurencieschopný na európskych majstrovstvách dvojlitrových športových vozidiel. Posmelený týmto úspechom sa Renault zapojil do šampionátu FIA športových vozidiel a vyvinul turbo verziu motora.

 

Divízia Renault Sport bola oficiálne založená v roku 1976, kedy bol spustený súťažný program monopostov: Formula 2, Le Mans a napokon Formula 1 v roku 1977. Renault začal vo Formule 1 pôsobiť ako továrenský tím. Zatiaľ čo konkurenti používali atmosférické motory, Renault predstavil motor V6 s turbodúchadlom. V rovnakom čase v roku 1978 vyhral Didier Pironi a Jean Pierre Jaussaud preteky Le Mans 24 hodín vo vozidle Alpine-Renault A442B, poháňaným turbo motorom Renault V6. Značka s diamantovým znakom získala svoje prvé víťazstvo v pretekoch Formule 1 v roku 1979 vo veľkej cene Francúzska s Jean-Pierre Jabouillem za volantom vozidla RS10.

 

Začiatkom 80. rokov 20. storočia vyhral Renault 15 Veľkých cien a v roku 1983 sa Alain Prost umiestnil na celkovom druhom mieste majstrovstiev sveta. V roku 1985 ukončil Renault svoje pôsobenie v pretekoch Formule 1, a uzavrel tak prvú kapitolu ako továrenský tím. 

Zastávka v boxe Renault Sport Formule 1

návrat

Renault sa vrátil do Formuly 1 v roku 2000, kedy kúpil tím Benetton, pričom k oficiálnemu premenovaniu tímu na Renault F1 Team došlo v roku 2002.

 

Vzostup tímu Renault F1 Team je spojený s menom Fernando Alonso, ktorý v roku 2005 a 2006 dvakrát po sebe vyhral majstrovský titul medzi jazdcami. Tento nový tím v rovnakom období vyhral dva tituly pohára konštruktérov.

 

V roku 2011 sa chcel Renault sústrediť na svoje aktivity v oblasti dodávateľa motorov pre ďalšie tímy. Renault F1 Team bol predaný spoločnosti Genii Capital. Motory Renault sa následne dostali k tímu Red Bull Racing, ktorý medzi rokmi 2010 a 2013 vyhral 4 tituly pohára konštruktérov. Sebastian Vettel sa zapísal do knihy rekordov po tom, ako sa stal najmladším štvornásobným majstrom sveta v histórii Formuly 1. 

Renault Sport ‒ auto Formula 1, R.S. 19

búrlivý vývoj značky v roku 2020

Po opätovnom etablovaní sa ako továrenský tím v roku 2016 sme získali niekoľko pódií, zviedli niekoľko nádherných súbojov a predviedli skvelé výkony.

 

Sme na špičke inovácií, ako na dráhe, tak aj na cestách; využili sme naše skúsenosti z motoristického športu aj z oblasti elektromobilov, aby sme v spolupráci s našim tímom Renault F1 vyvinuli inovatívnu a exkluzívnu hybridnú technológiu: Renault E-TECH. 

Alt Image C29

nová identita

V roku 2021 sa pod vlajkou Alpine spojili vozidlá Alpine, Renault Sport a Renault Sport Racing, aby predstavili značku vyhradenú inovatívnym, autentickým a exkluzívnym vozidlám Groupe Renault pre motoršport. Značka Alpine, preslávená úspechmi vo vytrvalostných pretekoch a rallye, odhalila svoju novú identitu v roku 2021: Alpine F1 Team.

 

Vďaka našej hybridnej technológii Renault E-Tech sme sa stali exkluzívnym výrobcom motorov pre tento tím, ktorý ťaží z našej vynaliezavosti a jedinečných skúseností s hybridnými pohonnými jednotkami. 

Renault Sport je tiež...

Renault Sport Series

Séria Renault Sport

vášeň pre motoristický šport

poďte pretekať
Technologické inovácie

technologické inovácie: z pretekárskej dráhy na cestu

preteky: naša inšpirácia pre vaše potešenie z jazdy!

naše štandardné technológie R.S.